Lingolympiaden

Lingolympiaden är en nationell tävling i lingvistik och logik för gymnasieelever som anordnas varje höst på svenska universitet.
I den här bloggen publicerar Lingolympiadens medarbetare nyheter om projektet och andra intressanta saker om språk och lingvistik.

torsdag 23 oktober 2008

Slutord Lingolympiaden 2008 (och bilder)

Nu är lingolympiaden 2008 över vi har äntligen insett att det inte funkar för oss att ha en egenskriven hemsida. Vi kommer istället att använda oss av den här bloggen, för vi uppdaterar hellre ofta och med möjlighet att ändra snabbt än sällan och mer formellt. Jag skapade den här bloggen idag, om ni har några kommentarer eller åsikter om den så mejla mig/kommentera gärna.

Över 200 elever deltog i lingolympiaden och gjorde ett alldeles fasligt svårt prov (som ni hittar i tidigare inlägg). Tävlingen arrangerades på Stockholms, Uppsala och Lunds universitet och de tre vinnandes lagens svar kommer att jämföras och en nationell vinnare kommer att koras inom kort. Lingolympiaden arrangeras av institutionerna för lingvistik på de respektive universiteten, Unga Forskare Stockholm och Föreningen Lingolympiaden.

Jag vill passa på att tacka alla som har varit med och gjort Lingolympiaden 2008 möjlig.
Första och främst vill jag tacka Maria Koptjevskaja Tamm (professor i Allmän Språkvetenskap, SU) för hennes engagemang i tävlingen i stockholm och för samordning, testkörning och utvärdering av frågorna och Patrik Roos från Unga Forskare som har arrangerat det här projektet som min kollega. Ett stort tack går också till alla som arbetat med frågorna; tack Anju Saxena, Niklas Öhrström, Andrea Kiso, Petr Arkad’ev, Leo Marko-Englund och Patrick Littell för frågorna, tack Ljuba Veselinova för såval hjälp med utformning och allmänt välbehövt stöd under tävlingen, tack alla som har rättat på samtliga universitet. Ett speciellt tack går också till våra kontaktpersoner i Uppsala, Anju Saxena och Torbjörn Westerlund, och Lund, Åsa Wengelin. Jag vill personligen också tacka mina vänner och bekanta som har hjälpt mig på allehanda sätt i det här projektet.

Det här är första gången jag, Hedvig, arrangerar den här tävlingen och det har varit väldigt, väldigt mycket jobb. Men så är det första gången, det vet jag sedan tidigare. Inför nästa tävling planerar vi att involvera fler, nu när jag vet vilka uppgifter det här projektet består av så kan jag delegera på riktigt. Ifall du är intresserad av att arbeta med det här projektet, eller med andra vetenskapssporter för den delen, så kontakta oss på lingolympiad@ufs.uf.se.

Bilder från Lingolympiaden på Stockholms universitet 2008.
Funkiscentral

Mats Jonsson föreläser om teckenspråk

Två fantastiska teckentolkar som ställde upp i sista sekund.

Kristina Nilsson om språkteknologi.

Flitiga rättare.

Hedvig och Roos upptäcker ett fatalt misstag, några lags svar har inte blivit rättade.

Hedvig berättar om kriterier för språk (Hocketts designdrag) och imiterar ett bi medan rättarna arbetar med de försunna svaren.



Det vinnande laget i sthlm: Karma Calling.

Vänligen,
Hed

1 kommentar:

Anonym sa...

när får man reda på vilket lag som får åka och representera sverige?? :D